Olahraga dan Senam

Olahraga dan Senam
Jika anda lebih memilih latihan fizikal untuk mengecilkan perut , maka sukan dan senam lah yang menjadi jawapannya. Beberapa sukan yang sesuai untuk itu ialah sit-up , push up , dan squats untuk lelaki , manakala untuk wanita ialah dengan bermain hula hoop dan lompat tali.

Senam juga merupakan salah satu pilihan yang sesuai. Carilah gerakan senaman dengan gerakan yang sesuai dan mudah untuk dilakukan sendiri dirumah.

memilih makanan

Salah satu punca perut menjadi buncit ialah kerana banyak terdapat tumpukan lemak pada bahagian perut. Nah , lemak itu sendiri dihasilkan dari apa saja pengambilan makanan yang masuk ke dalam tubuh. Kerana itu , sebaiknya kita memilih makanan yang lebih sihat dan mengelakkan junk food atau makanan cepat saji.

Pilihlah makanan yang berserat menyerupai buah-buahan dan sayur-sayuran. Berikut ialah beberapa makanan yang banyak mengandung serat: epal , pisang , pir , avokado , betik , jagung , brokoli , kacang-kacangan , dan kentang. Selain pengambilan makanan yang berserat , jauhi juga makanan yang banyak mengandungi lemak dan gula yang berlebihan

Minum air putih
Mengapa minum air putih boleh menjadi salah satu cara untuk mengecilkan perut yang terlalu besar alias buncit? Jawapannya ialah kerana dengan hanya mengambil air putih dapat melancarkan metabolisme badan dan juga melancarkan penghadaman. Minum air putih juga dapat membantu menyokong kegiatan diet sebagai pengganjal rasa lapar. Dalam sehari dianjurkan untuk meminum air putih sekurang-kurangnya 8 gelas.