Maklumat kesihatan Cara menyembuhkan Mata Minus

Maklumat kesihatan Cara menyembuhkan Mata Minus

Setelah kita mengetahui apa saja penyebab dari mata minus , sekarang mari kita bahas cara menyembuhkan mata minus untuk anda yang sudah terlanjur mengalaminya , berikut yakni cara mengatasi mata minus secara alami yang boleh dilakukan sendiri dirumah.

Menyuburkan kelenjar air mata

Cara yang boleh dilakukan untuk menyuburkan kelenjar air mata tergolong sangat mudah untuk dilakukan. Caranya yakni dengan meletakkan daun sirih pada kedua-dua mata ketika tertidur. Daun sirih dipercayai dapat mengurangi bakteria yang membiak di mata. Cara ini juga dapat memperbaiki pengeluaran air mata sehingga lebih sihat.

Mengalirkan air mata

Bagaimana untuk mengalirkan air mata dapat dilakukan dengan cara memandang cahaya api dari lilin di dalam bilik yang gelap. Tatap lilin hanya dengan sedikit sekelip mata sehingga air mata keluar. Hal ini bertujuan biar dapat mengeluarkan kotoran dan bakteria pada mata dan menggantikannya denan yan baru.

Mencegah dan membersihkan mata kotor

Jika hendak keluar rumah menggunakan motor , hendaknya menggunakan pelindung mata menyerupai topi keledar biar terhindar dari kotoran yang masuk ke mata. Jika memang sudah terlanjur terkena abu dari luar rumah , cuci lah mata sampai bersih atau boleh menggunakan ubat titis mata secukupnya.

Mengambil makanan yang baik untuk mata

Makanan yang paling baik untuk mata yakni makanan dengan kandungan vitamin A yang tinggi. Salah satu contohnya yakni lobak merah. Untuk anda yang tidak terlalu menyukai sayur-sayuran , boleh anda kreasikan sendiri lobak menjadi lebih menarik menyerupai dibuat menjadi jus atau dicampurkan pada makanan lain.

Membiasakan memandang objek tanpa menggunakan beling mata

Cara pertama yakni dengan membiasakan melihat tanpa beling mata ketika kita tidak terlalu memerlukannya untuk melihat suatu objek. Pastinya diluar jam kerja atau momen-momen penting dimata anda perlu menggunakan beling mata.